קרקוע מעוף, אוצרת רויטל סילברמן גרין, מדרחוב חצר הרשקוביץ, המייסדים 51, זיכרון יעקב, 10.10.2020-20.8.2020

בחצר הרשקוביץ, זיכרון יעקב, מוצגות עבודות של אמניות ואמנים המשתלבות במרחב הציבורי, בין חנויות, בתי קפה ובתים היסטוריים. המרחב הנושא את עקבות הזמן, מאפשר לבאים, לעצור, להתמהמה, ובדומה לרציונל התערוכה מבקש להציע דרכים חדשות לעשייה לגוף המקורקע, המוגבל, לתנועה המוגבלת, ודרך המגבלה הצעה למצב חדש של הוויה, למעוף ולצמיחה.

אפרופו גם בבחירה בחלל אלטרנטיבי לתצוגה, יש תמיד מן שבירת התחומים והגבולות הנהוגים של המרחב השמרני יותר.

מבט אל העבודה של תמנה צפתי נוימן ואל השירה של חני שטיינברגמבט אל העבודה  של תמנה צפתי נוימן אחד משיריה של חני שטרנברג

בתערוכה משתתפות/ים: רמי אטר, דוויד איזקס, ג'אלה ארדיטי, יורם בלומנקרנץ, מיכל ליטואר גבריאלוב, גילי נתן,  ליאורה קנטרביץ, תמנה צפתי נוימן, ליאור שטיינר, חני שטרנברג, לידה שרת

מבט1

רמי אטר, מציג שתי עבודות פיסוליות, אחת מהן מסדרת ה-Pillars משמשת כ"מלכודת דבש" בשל הצבתה במרכז, בין הבתים הרבועים והחלונות המעוגלים. בעבודה, מוטיבים של תנועה מעגלית, למרות שאף אחד מהמעגלים אינו שלם. בשיחה עמו סיפר אטר שכל העבודות שלו עוסקות בחסר; העבודות בברזל, חלקן מסיביות, "קרועות" בחלקן, נושאות צורות לא מושלמות, כמו למשל הקשתות הלא מושלמות הטומנות בחובן אלמנט של תנועה. העבודות, מטופלות באמצעות מבער המשמש לחיתוך, ומכאן אפקט השוליים הנדמים לכאלה שיד הזמן "נגסה"בהם.

רמי אטר

רמי אטר עבודה נוספת

רמי אטר

על כותליו של אחד המבנים בחצר מוצגות העבודות של לידה שרת מסד ודיוויד אייזקס. העבודות של שרת ואייזקס מתכתבות ברציונל התוכני שלהן, הרצון למעוף מחד, והקרקוע מנגד, עם הקיר הנושא עמו באופן מטפאורי את עקבות החלודה וצואת העטלפים.

לידה שרת מסד דויד אייזקס1

העבודות של לידה שרת מסד ודיויד אייזקס

עבודת הכנפיים (2) של שרת הוצבה מוקדם יותר כדי שתעלה חלודה. שרת מספרת שאת פסל הכנפיים הראשון  עשתה בעקבות שיטוטיה באתרי בנייה בהם היא אוהבת למצוא חומרי גלם (גזירי עץ, חוטי ברזל חלודים) והשראה לעשייה. "בעקבות התערוכה 'קרקוע מעוף' בזיכרון, ידעתי מיד שארצה לבצע את הכנפיים האלה כשהן יוצאות מתוך קיר הבניין על כל המשתמע מכך".

דיויד אייזקס, הדמות המכונפת עם מסכה בעבודה של אייזקס (מוצבת בחלק העליון של קיר הבניין, כמו בדרך לחלון) ועם חומה מסביב לגוף, מנסה לייצב עצמה על גלגל. המסכה מדגישה את הפער בין הראש לגוף ועם כל הפתיחות בתקופה הנוכחית כולנו עוטים מסכות.

לידה ודיויד

גילי נתן הדמות המכונסת המכונפת יוצאת מגולם. הדמות אינה ניתנת לזיהוי של אדם ספציפי, אף שלי היא מזכירה את פסלי העבדים של מיכאלאנג'לו במנח הגוף.  בחלק התחתון של העבודה מתחת לרישומי הגלמים וציור הדמות המכונפת גילי נתן הוסיף כיתוב מהנאום של מרטין לותר קינג: free at last

גילי נתן

גילי נתן

יורם בלומנקרנץ,  העבודה של בלומנקרנץ מוצבת כנגד חלונות הזכוכית בהן מופיעות השתקפויות של העבודה בשעות היום השונות.

יורם בלומנקרנץ2

יורם בלומנקרנץ

העבודה עוסקת בזיכרון אישי, משקולות הנפה שהאמן היה מכין בנערותו בשכונה מחומרים מצויים. המשקולות מייצגות תרבות של כוח, דימוי של גוף ומשטור של גוף. ההצבות הן כנגד המנח האופקי הטבעי של המשקולות. כך נוצרת קומפוזיציה מעניינת של תנועה ומגבלותיה, בה אחת מהן נראית כתלויה על בלימה.

יורם בלומנקרנץ

ליאור שטיינר, במרכז העבודה 'ניתוב הרצונות' של שטיינר נראה דיוקנה העצמי בידיים פרושות מול מטר של שפורפרות צבע ומכחולים, המרחפים ספק עוברים דרכה, ספק פוצעים אותה, תוך כדי התמסרות האמנית לרצונות ולדחפים המתרחשים וקיימים בעת עשייה ויצירה.

ליאור שטיינר

 ליאור שטיינר

ליאורה קנטרביץ, המחווה לפרידה קאלו באה באופן טבעי לליאורה  שבתקופה בה התמודדה עם אתגר פיזי, והייתה מקורקעת עסקה  בנשים שהצליחו להתגבר על אתגרים בריאותיים. עבור קנטרביץ, אוותה תקופה נתפסת כתקופה של מעוף ביצירתה.

"Feet, what do I need you for when I have wings to fly?"

Frida Kahlo, 1953

בקולאז' יש גם דיוקנאות של מדונה, אספנית מספר אחת של קאלו. מדונה העריצה את קאלו שלא נכנעה לתכתיבי אופנה.  (שתיהן מופיעות לעיתים עם שיער שחור ארוך ובמקרים אחרים עם שיער קצר וחליפה גברית).

ליאורה קנטרביץ

ליאורה קנטרביץ

עיסוק במגדר – גם בעבודות שלעיל קיים הרצון לפרוץ גבולות, לצאת מהגדרות חברתיותומישטור הגוף

ג'אלה ארדיטי – צילום בתחנה המרכזית החדשה של דמות טרנסית.

ג'אלה ארדיטי

ג'אלה ארדיטי

מיכל גליטואר בריאלוב – האם מתחת ללבוש ניתן לדעת מה המגדר?. סתיו סטרשקו – הדוגמנית הטרנסית  מופיעה בעבודה המתעתעת בעין הצופה– Mrs. Mr. Mystery

מיכל ליטואר גבריאלוב

מיכל ליטואר גבריאלוב

מילה ודימוי – שיריה של חני שטרנברג "שתולים" בין עבודות וקירות.  שטיינברג  מציבה שירה על חומרים שמוצאת, ומהדהדים לרצון בן האנוש לעוף, דוגמת המיתוס על איקרוס.

חני שטרנברג

חני שטרנברג

תמנה צפתי נוימן –בסטודיו של צפתי נוימן מייצרים בסטודיו נייר בשיטה מסורתית. ביקרנו והתפעלנו מהעשייה.

תמנה צפתי נוימן

תמנה צפתי נוימן

תודה לרמי אטר, על נדיבות הלב! וללידה שרת מסד ולליאור שטיינר על השיחה עמן ותודה לאוצרת רויטל סילברמן גרין על המפגש והשיחה

מחשבה אחת על “קרקוע מעוף, אוצרת רויטל סילברמן גרין, מדרחוב חצר הרשקוביץ, המייסדים 51, זיכרון יעקב, 10.10.2020-20.8.2020

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s