לארי אברמסון, נותן בהם סימנים, אוצרת: מיכל שכנאי יעקבי, הגלריה לאמנות ישראלית במרכז להנצחה קריית טבעון, 9.4.2022-14.1.2022

בתערוכת היחיד של לארי אברמסון, מוצג מנעד נרחב של עבודות שנוצרו במהלך ארבעים שנות יצירה. מקבץ זה מאפשר להתבונן בשפתו הציורית הייחודית של אברמסון לאורך השנים, ולעקוב אחר מאפיינים העולים בעבודותיו שוב ושוב.

Larry Abramson, VaEshlach Lifneichem et Hatsira, 2010, oil, acrylic and graphite on paper, 23X15 cm קרדיט אברהם חי

תערוכה מקיפה זו של אברמסון, אמן ותיק ומוערך, מאפשרת לראות ציורים שצייר משנות השמונים ועד היום – ציורי שמן בממדים ניכרים לצד עבודות נייר אינטימיות, כשם שסדרות אייקוניות כגון '1967', 'יחיעם', 'פרחי ארץ ישראל' ועוד.

התערוכה הבנויה כמעין אינדקס, מאפשרת לעקוב אחר התפתחותן החזותית של הצורות של אברמסון וגלגוליהן; חרמש הסהר, ענף של עץ, עלי גפן, צרעה או ריבוע שחור. צורות החוזרות על עצמן, חלקן ברורות וחלקן נותרות בגדר חידה. הצורות חוברות לרשתות ציוריות המנסות ללכוד שכבות של משמעות באמצעות נוכחות של מקום וזמן. השפה הציורית של אברמסון נעה בין המופשט לקונקרטי.

מתוך צמחיית ארץ ישראל )לפי רות קופל(, 2012 , שמן ודפוס רשת על עיתון, 58X42 כ״א

הסדרה "יחיעם ב" (2008), מכילה מגוון רחב מן הצורות והסימנים הייחודיים לאברמסון. הוא יצר את הסדרה בעקבות מפגש עם הציור "יחיעם (הווי בקיבוץ)" שצייר יוסף זריצקי ב1951.[1] בסדרה זו הוא מגיב לפלֶטה הצבעונית של זריצקי ולצורת הנחת הכתמים שלו: שכבות צבע המכסות וחושפות בוזמנית את השכבות שתחתיהן. בין השכבות הוא שתל את כתב היד החוזר ונשנה אצלו. סדרה מרכזית זו ביצירתו , מאפשרת לעקוב אחר התפתחותן החזותית של הצורות שלו וגלגוליהן. 

סדרה נוספת המוצגת בתערוכה היא הסדרה "1967" (2012). בסדרה זו צייר אברמסון, על דפי עיתון מעריב מתקופת מלחמת ששת הימים (מהחודשים מאי-יולי 1967), אותם שמר אביו במזוודה בעליית הגג שלו. [2]את דפי העיתון כיסה אברמסון בצבע שמן בגווני השמיים של ילדותו בירושלים, עליהם צייר קבוצות של דימויים וסימנים משפתו החזותית. הצורות נערמות זו על גבי זו, סדקים חוצים את חללי הציורים ואת הריבועים השחורים, ומתחת לסדקים עולות המילים ותמונות המלחמה ששינתה את פני החברה הישראלית. העבודות מוצגות בצפיפות האחת לצד השנייה והופכות לעבודת קיר מונומנטלית אחת, כעין כותל.

לארי אברמסון, אינדקס, שמן ואקריליק על בד, 2017קרדיט אלעד שריג

תחילת הפעילות של אברמסון בשדה האמנות הישראלית בשנות השבעים. בלימודי האמנות שלו כלולה שנת לימודים בבית הספר לאמנות בצ'לסי, לונדון, ועבודה בסדנת ההדפס בירושלים כדפס. במהלך השנים רכש לעצמו אברמסון מעמד של צייר בעל השפעה הבוחן בעבודותיו את החוויה הקיומית שלו כאמן וכאזרח בישראל, אמן המתבונן באופן ביקורתי כאן ועכשיו, ובשיח שנוצר בשדה המקומי. בנוסף, הוא רכש לעצמו שם של מורה מוערך באקדמיה לאומנות ולעיצוב בצלאל ובמכללת שנקר, שבהן אף כיהן כראש המחלקה לאמנות.


[1] עוד קודם לכן מציינת מיכל שכנאי יעקבי, אוצרת התערוכה, ניהל אברמסון דיאלוג ביקורתי חריף עם זריצקי בעבודתו "צובה" מ1993-4.

[2]  באותה התקופה מציינת שכנאי יעקבי, צייר אברמסון סדרות דומות בהן השתמש בדפי עיתון הארץ ועיתון ג'רוזלם פוסט.

6 מחשבות על “לארי אברמסון, נותן בהם סימנים, אוצרת: מיכל שכנאי יעקבי, הגלריה לאמנות ישראלית במרכז להנצחה קריית טבעון, 9.4.2022-14.1.2022

  1. חוה זילברשטיין

    זיוה
    אוהבת את התייחסותך ללארי אברמסון.מאד מעריכה אותו, ואת, במילותייך( בגובה העיניים)
    הצלחת לבטא את כישרונו.
    בהצלחה
    חוה זילברשטיין

    אהבתי

  2. פינגבאק: נותן בהם סימנים | לארי אברמסון - ספרייה ומרכז הנצחה קרית טבעון

  3. פינגבאק: נותן בהם סימנים | לארי אברמסון Copy - ספרייה ומרכז הנצחה קרית טבעון

  4. פינגבאק: פרויקט#1 רזידנסי במגדל המים: שולי הפנינים | ירדן ארז - ספרייה ומרכז הנצחה קרית טבעון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s