The Keepers, New Museum, New York

download

Ydessa Hendeles, Partners (The Teddy Bear Project), 2002. Image courtesy of the New Museum.

download (3)

Installation view of “The Keeper,” 2016. Photo by Maris Hutchinson / EPW Studio. Photo courtesy of the New Museum.

התערוכה The Keepers ב-New Museum, ניו יורק, מוקדשת לפעולת שימור אובייקטים, יצירות אמנות ואימז'ים, ולתשוקות שמהוות השראה לפעולה זו; ויש בה מן ההרהור וההשתאות באשר לדחף זה לשמר הן את החפצים יקרי הערך והן את אלה שהינם חסרי ערך בבירור. התערוכה המתפרסת על פני שלוש קומות, מקבצת יחדיו מגוון של מוזיאונים דמיוניים, אוספים פרטיים, ואסמבלאז'ים לא רגילים, המגלים את המסירות שעמה אמנים, אספנים, מומחים ואגרנים יצרו "מקדשי מעט" לאימז'ים וחפצים שהינם בסכנת הכחדה. בסקירת מגוון טכניקות של תצוגה, יש גם שיקוף של הפונקציה והאחריות של המוזיאונים בתוך הכלכלות המרובות של תשוקה.

נקודת המרכז של תערוכה זו Partners (The Teddy Bear Project), 2012, תצוגה עצומה שנהגתה ע"י אידסה הנדלס Ydessa Hendeles. מורכבת מעל 3,000 צילומי אלבומי משפחה של אנשים המוצגים יחד עם דובוני צעצוע, וויטרינות בהן מוצגים דובוני צעצוע ישנים. הפרויקט של הנדלס מכונן את הדובונים כמטפורה לכוח המנחם שיש ביצירות אמנות ובאימז'ים, ומדגיש את הקשר הסימביוטי שמחבר וקושר אנשים לאובייקטים של חיבה שיש להם.

באמצעות סדרות של רישומים ופורטרטים שנעשו במהלך המאה העשרים, The Keeper"" בוחר לספר את סיפורם של אינדיבידואלים רבים דרך האובייקטים שהם בחרו לשמור, ולהציג מניעים שונים שהשרו עליהם השראה לאסוף ולתרום דברים גדולים ובנליים כאחד. תגובה לאבדן, כרוניקות של התנסות, מסעות אישיים, וארכיבים למען העתיד, והן את הטווח הניכר של מתודות אספנות ואת האסטרטגיות המעורבות בכך.

אחדים, כמו האוסף של Roger Caillois ובו אבנים נדירות או דמויות השרוך של הארי סמית שואפים לסינטקס (תחביר) אוניברסלי . אחרים, כמו אלה של Hilma af Klint – פמליה של ציורים מופשטים מ-1907, שהיא שמרה חבויים לעשורים לאחר מותה, מורים שהיא יכולה להיות מוערכת במאוד מעבר לזמנה היא. אלבומי ההדבקות עם החומרים המצויים כשם שאזכורים חופשיים של אימז'ים ואפמרה יומיומיים של Shinro Ohtake. Ye Jinglu עשה מדי שנה (במהלך עשורים) בנוהג טקסי אישי פורטרט סטודיו. צילומים אלה, שנשמרו ע"י Tong Bingxue, מציגים אספנות כאופן של אתנוגרפיה אישית שבהיסח הדעת גם מתחקים אחר שינויים חברתיים ופוליטיים בזמן.

אנתולוגיה ויזואלית של אימז'ים חתוכים ומודבקים של Henrik Olesen – Some Gay-Lesbian Artists and/or Relevant to Homo-Social Culture, 2007 יוצרת נרטיב פרובוקטיבי מנוגד לקאנון ההיסטורי של האמנות בכך שמדגישה ביוגרפיות של אמנים שצונזרו כשם שתיאורים הומואירוטיים המתוארכים מהמאה ה-14 ועד למאה ה-19. בניסיון דומה לשמר סיפורים שאחרת ימחקו, הווידיאו של סוזאן הילר The Last Silent Movie, 2007 עוסק בסאונד, איסוף קולות של דוברים של 25 שפות מתות או אבודות על מנת להציע חשיבה על התנאים שהובילו להכחדתן. בעוד שבחירה של חפצים עתיקים מעשה ידי אדם מהמוזיאון הלאומי של ביירות, אשר הותכו במהלך שריפה שאירעה בעת מלחמת האזרחים בלבנון, דנה בשימור של אובייקטים שהשינויים המהותיים בהם הופכים אותם אף יותר לייצוגים רבי כוח של העבר.

באמצעות אוסף זה ואחרים, התערוכה גם תדגיש אימז'ים ואובייקטים שמעידים על אירועים היסטוריים טראומטיים או דרמטיים, ומציגה את אקט השימוש כרזולוציה לשאת עדות ולזכור. מאמצים לשמר או להגן, שלעתים נעשו תוך סיכון גדול, מטעימים איזו אמונה בלתי נלאית יש לכוח של אימז'ים לרפא ולנחם, והתשוקה לכבד מה ששרד על אף אלימות או מצוקות הזמן.

לאור אספקטים של איקונוקלזם הממשיכים להתרחש באירועים העכשוויים, בתערוכה "The Keeper" מוצג מגוון מורכב של אימז'ים ואובייקטים ש"נמלטו" מגורל טרגי בצד הרפתקאות קיומיות של פרטיים שהונעו ע"י אקטים לא הגיוניים של אהבת הדימוי.

 

Kaplan, I.(2016, July 23). Re: A New Exhibition Shows How What We Keep Becomes Who We Are [Web Log Message]. Retrieved from https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-a-new-exhibition-shows-how-what-we-keep-becomes-who-we-are

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s