העולם על פי ולרי ולרי בוקובסקי אוצרות: רעות פרסטר, רויטל פרץ בן -אשר, בית האמנים על שם זריצקי, תל אביב, עד 27.7.2019

IMG_20190704_210822.jpg

את ולרי ביקובסקי השומר המיתולוגי בביתן הלנה רובינשטיין הכרתי בשנת 1992 בתערוכה האיקונית לא פחות "גספר ג'ונס" מאוסף ליאו קסטלי.

ולרי ממקומו מאחורי הדלפק, נהג לנהל שיחה ערנית עם הבאים בשערי הביתן, להעניק עצות, להביע את דעתו, ובעיקר להעניק לנו, אנשי המוזיאון שירים וציורים פרי עטו.

דלפק השמירה הצר הפך לסטודיו פורה, בו קטלוגים ואפמרה[1] – הזמנות מתערוכות קודמות שמשו מצע לעבודותיו, והבאים והיוצאים בשערי הביתן ,מקור להשראה.

"אמנים, אוצרים, מעצבים, בנאים, מבקרים ועובדי מוזיאון היו לו לחומרי גלם. ציורים ושירים שכתב הוקדשו וניתנו במתנה למושאי הציורים. הגירויים והאפשרויות האינסופיות שרחשו סביבו, סיפקו לו השראה נטולת מסננים, היררכיות, מעמד, מִגדר, דת או לאום. מעשה היצירה זרם כמו מעצמו, שכן הוא חש, שאינו כבול במגבלות זמן, תקציב ומקום".[2]

האוצרות רעות פרסטר ורויטל בן-אשר פרץ התוודעו לולרי ביקובסקי ולעבודותיו בשנת 2017. בשנה זו אצרה בן אשר בביתן את התערוכה "סביבות עבודה" שבה השתתפה פרסטר כאמנית. בין ביקובסקי לפרסטר נרקם קשר מעניין ופורה. וביקובסקי הרבה להעניק הצעות ייעול בתחומי העיצוב, ההצבה והמכירה לסניף  "קנולר – סניף הלנה רובינשטיין" שהקימה פרסטר בתערוכה.IMG_20190704_210811.jpg

שש עשרה שנים, שישים תערוכות, אלפי רישומים, מאות ציורים ועשרות שירים הצטברו באמתחתו של ולרי. בתום כמעט שני עשורים הופסקה העסקתו של ביקובסקי והוא נסוג אל הצללים. ספון בדירת חדר בפאתי העיר אשקלון המשיך ליצור.

הסגנון ה"אאוטסיידרי" של ביקובסקי נאמן לז'אנר הציור הנאיבי והשטוח.[3] מרבית הציורים כוללים דיוקנאות מן המרחב המשפחתי, האמנותי וממוחו הקודח. הדחיסות, הטוטאליות והשכפול, המאפיינים כל עבודה ועבודה בנפרד, באים לידי ביטוי בהצבת התערוכה ובאיכותה המצטברת. התלייה הצפופה חונקת ומעלה על הדעת ציורי קיר אשלייתיים בכנסיות, בעיקר מימי הביניים, אך המפתח לפענוח הקתדרלה הזו שמור בבטחה בנבכי תודעתו של ביקובסקי. בהיכל האמונה והאמנות על פי ולרי הוא ורק הוא אדון בממלכתו שלו..

[1] אפמרה מלשון החולף בארכיונאות, מתייחס להזמנות, כרטיסי אוטובוס, כרטיסים למופעים ועוד המיועדים לשימוש לזמן קצר, ולפח! או לאספנים!

[2] מטקסט התערוכה, כתבה רויטל בן-אשר פרץ,.

[3] ולרי ביקובסקי, אוצר אורי גרשוני. ביקובסקי השתתף במסגרת התערוכה "במעגלים אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים" שאצרה רותי דירקטור, מוזיאון חיפה לאמנות עכשווית, 2013IMG_20190704_210841.jpg

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s