העין והרוח כרמלה אלדר אוצרת ורה פלפול בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, תל אביב, עד 27.7.2019

IMG_6318s

תעתוע עין וגיאומטריה שורים יחדיו בתערוכת עבודותיה של כרמלה אלדר, "העין והרוח". וכבר נאמר יצירות אמנות אינן מראה, אך בדומה למראה המשקפת, לעתים משנה צורה, מתקיים דיאלוג, לעתים של אשליה, לעתים חזות של מציאות אחרת, חדשה.66119183_10156208883105927_4797680543548309504_n

עבודותיה של אלדר בתערוכה נעות בין מציאות מתעתעת, זיהוי של סדר פנימי הקיים בכל פרט מהטבע ובדומם, ולעתים בעבודות היד המציירת מורה על נטייה לביטוי חופשי יותר. צבעוניות שיש בה מן המתכתיות והמונוכרומטיות הניכרת בעבודות שיש בהן מן האשלי, ומעבר לצבעוניות עזה יותר בעבודות בהן ניכר כתב היד החופשי.

3s 47x39.5.jpg

נקודת מוצא נוספת בעבודותיה של אלדר היא גיאומטריה. בימי הביניים, היתה הגיאומטריה אחת משבע האמנויות החופשיות Septem Artes Liberales, מקצוע אחד מני מספר שנתפסו כהכרחיים לעוסקים בידע באותה עת. בשיעורי מבוא בחוג לאוניברסיטת תל אביב דאז, הן של ימי הביניים והן של הרנסנס, נהגו לשנן באוזננו באשר לטריוויום (דקדוק, רטוריקה ולוגיקה), והקוודריום (אריתמטיקה, גיאומטריה,[1] מוזיקה ואסטרונומיה).

עיסוק במתמטיקה ובגיאומטריה נלווה לאמנויות. כולנו מכירים את עיסוקיו של ליאונרדו דה וינצ'י בתחום, אך יש לזכור דמויות נוספות, ביניהן הנזיר הפרנצ'יסקני לוקה פאצ'ולי (1517-1445 בקירוב) שנודע בחיבוריו בתחום, וביניהם "על הפרופורציה האלוהית"[2]

dodecahedron-from-de-divina-proportione-by-luca-pacioli-published-1509-venice_u-l-o3dkh0(4)
ממאמרו של Renzo Baldasso,  לעיל

IMG_6321.jpg

ורה פלפול אוצרת התערוכה כותבת: "בחיפושיה אחר דרך לבטא את הניגודיות והחפיפה, המתקיימות בעת ובעונה בין שני הפכים אלה, וכדי לתמצת ולפשט את המראות והצורות מצאה אלדר בגיאומטריה מענה מושלם.

תוך כדי תהליך העבודה עלו משמעויות נוספות: על האשליה האופטית ואשליה של מציאויות חיים בימינו. העבודה הגיאומטרית, המורכבת והעשויה בקפידה ותוך שימת לב לדיוק בהנחת הקווים והצבע, החלה להוות עבורה, מטפורה לתחושות הביטחון והיציבות המדומות של האדם.

ככל שהעמיקה בתהליך, החלו הקווים הגיאומטריים לפשוט צורה, להשתחרר ולקבל ביטויים של קוים חופשיים. בעוד שהעבודות הגיאומטריות מתנסחות תוך שימוש בצבעוניות עזה ומגוונת, ואף יוצרות אפקט של תעתוע אופטי, הרי שהעבודות החופשיות יותר, נותרות מונוכרומאטיות". [3]

6s 35x35.jpg

*שם התערוכה נלקח מכותרת המסה של הפילוסוף מוריס מרלו-פונטי / העין והרוח (1961)

 

[1] גיאומטריה היא חקר המספרים במרחב.

[2]  Summa de Arithmetica, Geometrica, Proportioni et Proportionalita, 1494 in Renzo Baldasso, Portrail of Luca Pacioli and Disciple: A New, Mathematical Look, Art Bulletin, March-KJune, 20110, vol. XCII

[3] הציטוט מטקסט התערוכה.

2 מחשבות על “העין והרוח כרמלה אלדר אוצרת ורה פלפול בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, תל אביב, עד 27.7.2019

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s